(en del av) Sanningen om elmopeder

Kommentera
När jag som nybliven femtonåring med transportbehov började jag drömma om att ha en egen moped hade jag något annat i åtanke än andra i min ålder, något som kunde tillgodose min insikt om hur viktigt det är att ta hand om vår jord på alla möjliga sätt- "jag vill inte köra ett fordorn som går på fossila bränslen". I mitt "googlande" på internet stötte jag efter ett tag på möjligheten att köra elmoped, det måste väl vara idialt?, eller??.
Efter oändliga diskutioner med min föräldrar om att ens ta körkort och möjligtvis skaffa moped, kom den dag då en annons på blocket fångade ens intresse. Efter (lite) efterforskningar om elmopeder kom dagen för köpet.
Själv hade man stött på de fantastiska skriverierna på om hur: "underhållsfria" och "blilliga" (obs. m.m. fantastiska beskrivningar om allt möjligt) elmopeder ska/skulle vara.
Köpte en:
Svart "myeco" elmoped klass 1, retro style. Lithium LiFe PO4 12w/20AH- batterier X4. 1500W motor.
för 6000kr, beg. från 2010.
Vid provkörningen: blev jag överlycklig- vilken känsla. MEN jag märkte också att styrkan i körningen inte var särskillt hög- den lilla backen i närheten var redan ansträngande. Bakom "spontan köpet" låg en mycket större värld av gömda sanningar och lurade.
EFTERÅT:
Första körningen hemma var oroande då den i en medelhög backe hemmavid inte ens kom upp.
Den tidigare ägaren, skulle jag säga var okunnig och medveten om att det var något med elmopeden som inte stämde, hade köpt ett nytt batteri då försämringen av kapasiteten blev tydlig helt ovetande om att det skulle krävas fyra nya batterier. Detta batteri bytte min far och jag ut mot det sämsta av de fyra i uppsättningen batterier. Resultatet blev verkligen märkbart, backarna gick som smort, iallafall ett tag.
Nackdelar blev att den nog aldrig har gått mer än drygt 2 mil på en laddning, och att laddningen då tog extremt lång tid.
Skolan började och jag hade en moped som åtminstånde tog mig de småsträckor jag behövde. Men jag måste erkänna att jag ALDRIG hade klarat mig om jag inte fått dra in förlängnings sladden i skolbyggnaden.
Dagen då laddaren gick sönder: ett par veckor senare
En morgon innan frukost då jag kom till moppen för att kontrollera laddningen som skulle skett under natten, lyste inte lampan som indikerade att laddning gjordes, vred man lite på sladden så startade den och slogs av för jämnan. Detta gjorde mig oroad, men jag beslutade att köra ändå. Första backen på skolvägen gick inte, jag fick hoppa av och ledköra den bredvid. Jag kom de få första kilometrarna, sen var det stopp. Det slutade med att jag fick putta mig fram till skolan i nästan en timme. Mopeden "laddade" under dagen, när jag slutat rullande jag ned för backen vid skolan 100 meter, sen var det stopp, bogsering hem. Veckor gick, efter sökande på mer information angående elmopeder och tillsist en väntan på beställnig av ny laddare, men även en BMS (battery management system).
...
Den nya laddaren tar inte timmtal att ladda upp batterierna utan bara ca 20/30min, med anledning av att den laddar med 10A istället för knappt 5A som den gamla.
BMS'ens uppgift är att bevaka laddningen av batterierna, så att den blir jämn och att stänga av laddaren när det är färdigt, utan en BMS inkopplad som är komportabel med denna starka laddaren försämras batterierna fort, dels pga "överladdning".
Det är lurigt med elmoped ur många aspekter, just batterierna i de just nu vanliga varianterna då de ofta har en livscykel på runt 2000 uppladdningar, beroende på behandling, skule jag tro att en uppsättning håller i max2 år/ lite under 1,5. Detta är inte billigt, ska man köpa billigt och dåligt får man betala strax över 4000kr på nätet någonstans utomlands, bra batterier upp mot 40 000- för 4st.
De tekniska delarna på elmopeder är inte odödliga, de måste bytas ut med jämna mellanrum och det är inte billigt. Hur mycket man kan tänka sig att lägga på en dålig grund är upp till sig själv.
Med dålig grund menar jag "kina grejer". De "kända" företagen som säljer dagens elmopeder köper in billigt producerade fordorn och säljer dem med lovord som är för bra att vara sanna. Kanske har du som också har elmoped lagt märke till denn lilla helt obetydande knappen under gasen, den runda pilen, eller den egentliga "startknappen". Den finns där, liksom flertalet andra exempel där därför att grunden egentligen borde vara en vanlig bensin moped. Samma grund/ samma moped finns att köpa på flera av dessa märkena, tar man port loggan så syns det tydligt.
Den lilla mätinstrumentet som sitter på panelen som många tror avgör hur mycket laddning som finns kvar i batterierna, avgör inte hur mycket mer man kan köra, i själva verket är det som en spänningsmätare över batterierna i olika dragningar på gasen.
Köper man elmopeder som gått få mil vet man att den troligen inte funkar särskillt bra.
Begangnade elmopeder borde inte kosta mer än 1500kr begangnat. Detta är en sanning, kostnaderna kommer efteråt. Ett tips är att pruta...
Laddningen är olika varje dag, ibland bra, ibland dålig.
En motor med lägre än 1500W är inget att sattsa på.
Om du skulle få punktering, åtminstånde på bakdäcket väntar en isärplockning av halva mopeden för att få loss däcket. Finns det ingen slang i däcket då skaffa det, lita inte på att luften ska hålla, erfarenheter talar.
Byt ut dåliga komponenter till bättre, försök få bättre än orginalen.
Skaffa inte elmoped om du inte har tid, pengar, är kunnig att mecka. Man har inte elmoped om man är ute efter att komma långa sträckor, lätt vill komma upp för backar.
När mopeden fungerar:
Då är den fantastisk, alldeles tyst, inga avgaser, det absolut härligaste som finns att köra i världen!
..fast än måste jag säga att jag nog inte givit upp på den...